Ми робимо
інформацію доступною
Оновлений сервіс формування звітності SMIDA XML Reports

Граничну суму операцій для спрощеного валютного нагляду збільшено до 400 тис. грн


28.04.2020 17:33

Сьогодні, 28 квітня, набув чинності закон №361-ІХ «Про запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

Зокрема гранична сума валютних операцій, для яких встановлено спрощені вимоги щодо валютного нагляду, підвищена зі 150 тис. грн до 400 тис. грн (в еквіваленті).

«Це сприятиме зниженню адміністративного навантаження як на банки, так і на бізнес. Значну кількість операцій українських підприємств на невеликі суми буде виведено з-під додаткового контролю підрозділами валютного нагляду банків», - зазначає НБУ.

Фізичні особи-нерезиденти зможуть використовувати власні поточні рахунки в українських банках для проведення розрахунків за договорами страхування життя, операціями з продажу корпоративних прав та нерухомості.

Законом визначені комплексні зміни законодавства:

- збільшується поріг зі 150 тис. грн до 400 тис. грн для фінансових операцій, про які СПФМ зобов’язані інформувати Держфінмоніторинг;

- встановлюються нові вимоги щодо супроводження переказів інформацією про ініціатора та одержувача коштів. Ця інформація має супроводжувати усі перекази готівкою в межах України на суму вище 5 тис. грн, що фактично забороняє анонімне поповнення в терміналах чужих карток на суми вище цього ліміту;

- здійснення суб’єктами первинного фінансового моніторингу (СПФМ) дистанційної верифікації клієнтів, що є особливо актуальним в умовах поширення на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2;

- зменшується з 17 до 4 кількість ознак фінансових операцій, про які СПФМ зобов’язані обов’язково повідомляти Держфінмоніторинг. СПФМ обов’язково інформуватимуть про грошові перекази за кордон, фінансові операції, пов’язані з готівкою, публічними діячами та клієнтами з держав, що не виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, що провадять діяльність в антилегалізаційній сфері;

- разом з переходом на ризик-орієнтований підхід при поданні інформації про підозрілі фінансові операції суб’єктами первинного фінмоніторингу вводяться заходи впливу за порушення антилегалізаційного законодавства: від письмового застереження і штрафних санкцій у значних розмірах до анулювання ліцензії;

- розширюється коло СПФМ, до яких віднесено суб’єктів господарювання, які надають податкові консультації, осіб, які надають послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами та постачальників послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів;

- вдосконалюється процедура визначення кінцевих бенефіціарних власників;

- передбачаються механізми регулювання сфери обігу віртуальних активів, зокрема визначений регулятор для суб’єктів цієї сфери;

- здійснюється удосконалення механізму застосування цільових фінансових санкцій, відповідно до вимог 6 та 7 рекомендацій FATF та резолюції Ради Безпеки ООН 1267 та 1373, зокрема, запровадження процедури замороження активів та удосконалення положень щодо здійснення міжнародного співробітництва у зазначеному напрямку;

- запроваджується механізм покладання на третіх осіб для здійснення належної перевірки;

- вносяться зміни до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів, зокрема в новій редакції викладена стаття 209 КК України (легалізація (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом);

- відповідно до пункту 7 розділу Х закону, органи державної влади зобов’язані протягом 3-х місяців з дня набрання чинності цим законом, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із законом, а також забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому закону.

Новий закон також направлений на:

- реалізацію рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF);

- імплементацію в законодавство України вимог директиви (ЄС) 2015/849 Європейського парламенту та Ради ЄС «Про запобігання використанню фінансової системи для відмивання грошей та фінансування тероризму» та Регламенту (ЄС) 2015/847 «Про інформацію, що супроводжує перекази», які обов’язкові для впровадження членів Європейського Союзу та країн, які мають намір отримати членство в ЄС;

- виконання зобов’язань, взятих на себе Україною при підписанні Угоди про асоціацію між Україною та Євросоюзом, ратифікованою законом від 16 вересня 2016 року;

- впровадження рекомендацій зазначених в звіті експертів Комітету Ради Європи MONEYVAL, наданих за результатами п’ятого раунду взаємної оцінки України у сфері протидії відмиванню коштів/фінансуванню тероризму, який затверджений на 55-му Пленарному засіданні MONEYVAL;

- виконання зобов’язань, визначених Меморандумом про взаєморозуміння між Україною та ЄС, ратифікованим законом «Про ратифікацію Меморандуму про взаєморозуміння між Україною як позичальником та Європейським Союзом як кредитором і кредитної угоди між Україною як позичальником, Національним банком як фінансовим агентом позичальника та Європейським Союзом як кредитором».

До введення в дію вказаних актів Державною службою фінансового моніторингу спільно з суб’єктами державного фінансового моніторингу підготовлено рекомендації для суб’єктів первинного фінансового моніторингу – банківських та небанківських установ – щодо подання з 28 квітня інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, іншої інформації, що може бути пов’язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення та постановки на облік нових видів суб’єктів первинного фінансового моніторингу, що розміщені на веб-сайті Держфінмоніторингу.

 

Джерела: вебсайт НБУ, вебсайт Держфінмоніторингу, Фінансовий клуб


Теги: | валюта | НБУ | лібералізація |

Важлива інформація

На сайті знаходиться програмне забезпечення для формування інформації відповідно до вимог Положення про розкриття інформації емітентами цінних паперів.